صنعت تراشکاری قرن هاست که وجود داشته است و مورد استفاده قرار دارد، اما با ظهور فناوری های جدید، تحول قابل توجهی را تجربه کرده است، این فناوری‌های جدید در افزایش کارایی و بهره‌وری عملیات تراشکاری و در نتیجه کیفیت بالاتر و قطعات دقیق‌تر مؤثر بوده‌اند. در این مقاله به آخرین فناوری‌ هایی می‌پردازیم که صنعت تراشکاری را متحول می‌کنند، همان فناوری های نوین در تراشکاری.

فناوری های نوین در تراشکاری

در ادامه به این فناوری های نوین می پردازیم، با من همراه باشید.

تکنولوژی های جدید در تراشکاری

دستگاه های تراشکاری CNC

اولین مورد که احتمال زیاد باید آن را بشناسید، ماشین تراش CNC است، ماشین تراش CNC نوعی ماشین ابزار هستند که از برنامه نویسی کامپیوتری برای کنترل حرکات خود استفاده می کنند، دستگاه تراش های CNC می توانند طیف گسترده ای از عملیات، از جمله تراشکاری، سوراخ کاری، فرز و ضربه زدن را انجام دهند، این ماشین ها برای تولید قطعات با دقت بالا با کمترین دخالت انسان طراحی شده اند.

استفاده از ماشین های تراشکاری CNC در صنعت تراشکاری، تغییر دهنده بازی بوده است. ماشین‌های CNC نیاز به کار دستی را کمتر کرده اند و یا حتی در برخی موارد آن را از بین برده‌ اند و در نتیجه بهره‌وری بالاتر و کاهش خطا را به همراه دارند؛ علاوه بر این، دستگاه های CNC می توانند برای مدت طولانی بدون توقف کار کنند، که این مورد به شدت کارایی آن ها را بیشتر می کند.

تعویض خودکار ابزار

دومین فناوری که در مقاله فناوری های نوین در تراشکاری به آن می پردازیم، تکنولوژی تعویض خودکار ابزار است، تعویض کننده های خودکار ابزار هایی هستند که به ماشین های CNC اجازه می دهند بدون دخالت انسان بین ابزارهای مختلف جابجا شوند، این دستگاه ها می توانند چندین ابزار را در خود جای دهند که می توان آنها را بر اساس عملیات مورد نیاز انتخاب کرد. تعویض کننده های اتوماتیک ابزار در افزایش کارایی ماشین های تراشکاری CNC بسیار موثر بوده اند، زیرا نیاز به تغییر ابزار دستی را از بین می برند و عملکرد خودکار در این تکنولوژی را بیتشر می کنند.

ابزار تعویض خودکار همچنین می تواند دامنه عملیاتی را که یک دستگاه CNC می تواند انجام دهد افزایش دهد؛ به عنوان مثال، ماشینی که فقط می تواند عملیات تراشکاری را انجام دهد، اکنون می تواند به لطف تعویض ابزار خودکار، برای انجام عملیات سوراخکاری، فرز و ضربه زدن هم برنامه ریزی شود.

اینترنت اشیا (IoT) و Industry 4.0

اینترنت اشیا به شبکه ای از دستگاه های متصل اطلاق می شود که می توانند داده ها را مبادله کنند و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، در صنعت تراشکاری، اینترنت اشیا را می توان برای اتصال ماشین ها، حسگرها و سایر دستگاه های مختلف استفاده کرد؛ با انجام این کار، داده های جمع آوری شده از این دستگاه ها را می توان برای بهینه سازی فرآیند تراشکاری و بهبود کارایی کلی تجزیه و تحلیل کرد.

نحوه محاسبه قیمت تراشکاری و سفارش تراشکاری

Industry 4.0 اصطلاحی است که برای توصیف روند فعلی اتوماسیون و تبادل داده در تولید استفاده می شود. با ادغام IoT و Industry 4.0، صنعت تراشکاری می تواند به پیشرفت های قابل توجهی در بهره وری، کارایی و کیفیت دست یابد؛ به عنوان مثال، حسگرها را می توان برای نظارت بر عملکرد ماشین و هشدار به پرسنل تعمیر و نگهداری از مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به آنها استفاده کرد.

پرینت سه بعدی چیست

پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی، چهارمین فناوری مورد بررسی قرار گرفته در مقاله ی فناوری های نوین در تراشکاری، باید بگویم که پرینت سه بعدی یک پیشرفت قابل توجه در صنعت تولید بوده است، از چاپ سه بعدی می توان برای تولید هندسه های پیچیده ای استفاده کرد که تولید آنها با استفاده از روش های تراشکاری سنتی چالش برانگیز یا غیرممکن است، علاوه بر این، پرینت سه بعدی می تواند قطعاتی را با حداقل ضایعات مواد تولید کند که در نتیجه باعث صرفه جویی در هزینه و مزایای زیست محیطی می شود.

در صنعت تراشکاری، از پرینت سه بعدی می توان برای تولید نمونه های اولیه یا دسته های کوچک قطعات استفاده کرد، قطعات پرینت سه بعدی را می توان برای اعتبارسنجی طرح ها قبل از تعهد به تولید در مقیاس کامل استفاده کرد؛ علاوه بر این، از پرینت سه بعدی می توان برای تولید سریع قطعات جایگزین، کاهش زمان خرابی و افزایش بهره وری استفاده کرد.

هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فن آوری هایی هستند که به ماشین ها اجازه می دهند از داده ها یاد بگیرند و بر اساس آن داده ها تصمیم بگیرند، در صنعت تراشکاری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را می توان برای بهینه سازی پارامترهای ماشین کاری، مانند سرعت برش، نرخ تغذیه و عمق برش استفاده کرد، با انجام این کار می توان فرآیند تراشکاری را برای هر قطعه بهینه کرد و در نتیجه قطعات با کیفیت بالاتر و زمان تولید کمتری را خواهیم داشت.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز می توانند برای پیش بینی خرابی ماشین قبل از وقوع استفاده شوند، با تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرها، ماشین‌ها می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که به پرسنل تعمیر و نگهداری از مشکلات احتمالی هشدار دهند و به آن‌ها اجازه دهند تا قبل از وقوع یک خرابی جدی اقدامات اصلاحی انجام دهند.

کوبات چیست

ربات های مشارکتی (Cobots)

ربات‌های مشارکتی که به نام کوبات‌ها نیز شناخته می‌شوند، ربات‌هایی هستند که می‌توانند با خیال راحت در کنار انسان کار کنند، در صنعت تراشکاری از کوبات ها برای انجام کار های تکراری یا خطرناک مانند بارگیری و تخلیه قطعات از دستگاه CNC استفاده می شود، کوبات ها می توانند در کنار اپراتور های انسانی کار کنند و بهره وری و کارایی را افزایش دهند و در عین حال خطر صدمات را کاهش دهند.

کوبات ها همچنین می توانند برای انجام طیف وسیعی از وظایف برنامه ریزی شوند و آنها را به ابزارهای همه کاره در صنعت تراشکاری تبدیل کند؛ به عنوان مثال، کوبات ها را می توان برای انجام بازرسی، پرداخت یا مونتاژ برنامه ریزی کرد، با انجام این کار، اپراتورهای انسانی می توانند بر روی کارهایی تمرکز کنند که به تخصص انسانی نیاز دارند، مانند برنامه نویسی و کنترل کیفیت.
صنعت تراشکاری با فناوری های جدید در سال های اخیر متحول شده است، این فناوری‌ ها مانند ماشین‌ های CNC، تعویض‌ کننده‌ های خودکار ابزار، اینترنت اشیا، پرینت سه بعدی و موارد دیگری که در مقاله ی فناوری های نوین در تراشکاری به آن ها اشاره داشتیم، بهره‌وری، کارایی و کیفیت را افزایش داده و هزینه‌ ها و اثرات زیست‌محیطی را کاهش داده‌اند، همانطور که این فناوری‌ ها به تکامل خود ادامه می‌ دهند، می‌ توان انتظار داشت که در سال‌ های آینده شاهد پیشرفت‌ های بیشتری در صنعت تراشکاری باشیم.
از این که تا به اینجای مقاله ی فناوری های نوین در تراشکاری با من، محمد درزی، همراه بودید سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *